De Dummes Merke

Når sola har fått virke en stund, kommer arrene bedre frem.

Jeg har et merke som minner meg på min posisjon i barndommens hierarki. Hvis det har gått for lang tid med en følelse av vellykkethet, sosial status eller hva man skal kalle det, trenger jeg bare å se ned på håndleddet mitt for å komme godt ned igjen, takk.

Jeg var ikke spesielt god på sosiale koder og regler. Jo, jeg så dem, jeg bare føyde meg ikke inn etter dem. Derfor var det ikke så lett å like meg. (Det er ikke sikkert det er lett enda, men folk i vår alder er mer dannet, så jeg merker mindre til det)

Om du vokste opp på 70- og 80-tallet, og kjente ungdommer som røyka, så kan det tenkes du har sett dette merket før. For jeg var ikke den eneste som fikk det. Det gikk ut på at en som hadde begynt å ungdomsskolen kunne få røyken til å komme ut gjennom ørene.

Jeg var ni og syns det virket merkelig. De andre rundt fortalte at de hadde sett det sjøl, og derfor var det sant. Det eneste jeg trengte å gjøre, var å stå bak ham og klemme skikkelig hardt rundt magen hans. Og så følge nøye med på ørene hans for å se røyken som kom ut av dem.

Det kjentes ut som et vepsestikk, bare litt større. Og det brant lenger. De andre lo over hvor dum det går an å bli. Jeg lo også, mens jeg så huden skrellet av i en liten sirkel. Det luktet svidd hår i starten. Men i noen uker luktet det faktisk litt sur røyk av hånda mi.

Det ble kalt De Dummes Merke, og jeg oppdager det etter noen dager i sola. Som med alle arr, -de kommer til syne innimellom. Faktisk er jeg takknemlig for hvert arr jeg har på kroppen min, de minner meg på hvem jeg er og hvor skjørt alt kan være. Kanskje de hjelper meg til å forstå andre, til å møte andre der de er.

For jeg vet at det gjerne ligger mye under en merkelig oppførsel.

Ha en fantastisk dag i sola.

Se over noen arr, og kjenn om du er glad i dem.

Kondis

Aerob.

Bare navnet får meg til å pese. Tenke med gru på åtti- og nittitallets aerobic, med skyhøye beinskjæringer og glinsende topper. Kjenne blodsmaken i munnen og vite at alle de andre fikser det helt greit, mens jeg sliter med koordinasjonen. Og med pusten. Og med motivasjonen.

Det sies at det er den treninga man hater mest, som er den man trenger mest. Så jeg har starta en øvelse med tankene mine. Jeg innbilder meg at jeg ELSKER kondistrening. Jeg gleder meg til kondistrening. AEROB er et ord jeg liker å høre- og enda bedre … Jeg liker å GJØRE aerob trening.

Litt målbevisst, litt skeptisk. Veldig klar for å løpe opp bakken.

Og vet du hva? Så lenge det ikke innebærer dustete dansetrinn, gjerne opp og ned på ei plastkasse, i en vanvittig kombinasjon «fra toppen nå, tre, to EN!», så kan jeg nesten si det stemmer.

I dag trente jeg på løping i motbakke. Intervaller på 20 sekunder, som i tabata. Bare ikke tabata. Ja da, jeg vet at tjue sekunder ikke er spesielt lenge, særlig for de som vanligvis syns det er helt ok å løpe seg en tur. Men for meg er det jaggu en bra start!!

Min motivasjon ligger fortsatt i helsegevinsten av bedre lunger og hjerte. Og jeg blir sterkere i beina av motbakkene. Og jeg tror jeg blir mer utholdende om jeg alltid presser meg LITT mer enn jeg egentlig ønsker å gjøre.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

I tillegg har jeg lyst til å prøve den restitusjonsshaken vi har i sportsserien 24, den som er for kondistrening, med det coole navnet: Rebuild Endurance. (Det hører med til historien at jeg kjøpte den uten å vite hva «endurance» betyr, og måtte slå opp ordet for å finne bruksområdet..) Da jeg forsto at den var til utholdenhetstrening sank hjertet i kroppen min. Den ble stående på lager nesten ett år. Men i dag har den altså blitt åpnet. Fordi den skal være fantastisk for bedre resultater av aerob trening. Det er ikke snakk om at jeg vil trene kondis uten å få max utbytte, så den sto klar til meg da jeg kom ned igjen fra turen.

Og den var KNALLGOD!!

Den er en del dyrere i innkjøp, så om du lurer på om den er noe for deg, kan jeg tilby en prøvesmak av min. Da blir du med meg på motbakketrening, og så prøver du den shaken etterpå. Jeg kommer i hvert fall til å kjøpe flere.

Jeg vet at Monica bruker samme serien, men med «strength» istedenfor. Den er best etter styrketrening, og vi har vel sett hvor bra den har vært for muskelmassen hennes!  Så at disse virker bra for kroppen, er det ingen tvil om.

Knallgod var den!

Jeg legger meg, stolt over kveldens innsats.

Ut i regnet!

Når det blir mye stillesitting en dag, begynner klokka mi å kjefte. Jeg får udugeligstempel i dagens statistikk. I dag fikk jeg to stempel på Sverigetur..

Men det klokka mi ikke visste, var at jeg var proppfull av energi som ville brukes da vi kom hjem sent i kveld. Siden jeg er glad i varme sommerkvelder med store regndråper, tok jeg rett og slett innersvingen på den kjeftesmella, og innen klokka runda midnatt hadde jeg nådd mine 100% av dagens mål likevel.

Jeg tok på treningstøy og pakket mobilen inn i en brødpose før jeg stappa den ned i tightslomma. Så løp jeg, i sikksakk mellom froskene som feiret regnværet, opp til kirken og tilbake. Trøya klistret seg til meg, og det surkla i skoa. Men det var ikke kaldt. Og det gjorde så innmari godt å bruke kroppen litt. Det ble bare en halv time, og kanskje ikke fem kilometer en gang. Likevel fikk jeg max ut av det, på flere måter.

 

Har du tenkt over hvordan det lukter ute når det regner en lun sommerkveld? Hvordan alle bladene gnistrer? Og hvordan regndråpene smaker?

Det ble ikke for varmt å løpe, og da jeg kom inn hadde jeg jo nesten dusja ferdig allerede! Nå skriver jeg «løpe», som om jeg løper hele veien. Men vi vet vel alle at jeg mener «løpe så mye jeg orker av gangen». Alt hjelper, har jeg lært.

Mange sier at ferien ødelegger gode vaner. Jeg er ikke enig. Det er nå jeg har mulighet til å ta meg en tur ut, selv om det egentlig er altfor sent. Det er nå jeg kan sørge for å ha all den aktiviteten jeg trenger. Jeg starta dagen min i dag som jeg har gjort det siste året, fordi jeg vet det gir meg en bra start på dagen. Urtete, aloe og min favorittshake med smak av kanel og eple er min frokost, også i feriene.

Fordi det ble både stillesitting, is, pizza, burger og taco på tur, syns jeg det var ekstra godt å kunne bruke meg litt i kveld, og så ta en shake etter trening. Da hanker jeg meg på en måte inn igjen.

Vi skal kose oss i ferien. Vi skal slappe av. Selvsagt. Og om vi har overskudd, og kjenner at det gjør godt, så er det faktisk lov til å både trene og lage sunn mat i ferien også. Nå skal jeg lese litt i ferieboka jeg har kjøpt, før det er natta på meg.

Ha den ferien DU vil ha, det har jeg!